Koulun tilat ja piha määrittävät tutkimusten mukaan koulun toimintakulttuurin aktiivisuutta. Koulun tilat vaikuttavat siis omalta osaltaan siihen, miten liikkumatonta – tai miten aktiivista – arkea koulussa vietetään. Toimintakulttuurin aktiivisuus on kouluissa keskeistä, koska se asettaa rajoja oppilaiden sosiaalisesti hyväksytylle käyttäytymiselle: miten muutkin tekevät, mikä on outoa ja mikä taas ihan hyväksyttävää, miten kuuluu olla ettei joudu silmätikuksi.

1. Myös yläkoulujen pihoista viihtyisiä

”Ehkä niin että meillä yläkoululaisillakin olisi jotain… alakoulussa on keinuja, kiipeilyseiniä, kiipeilytelineitä, koripallokenttä (puskia ja ruohokenttiä), yläasteella on vain roikkumistangot ja vanha repaleinen lentopalloverkko. Välitunneilla ei VOI tehdä mitään muuta kuin seisoskella. Minusta se on ÄÄRIMMÄISEN typerää.” (Yläkoululaisen vastaus Liikkuvan koulun oppilaskyselyssä)

Ulkovälitunnit ovat usein aktiivisempia ja virkistävämpiä kuin sisävälitunnit. Kuinka moni toimistotyötä tekevä aikuinen haluaisi viettää työpäivän taukojaan tyhjällä asvalttipihalla? Ottakaa oppilaat vahvasti mukaan suunnittelemaan koulun pihoja toiminnallisiksi. Käsitys siitä, että yläkoululaisia ei kiinnosta mikään, joutaa romukoppaan. Liikkuva koulu -oppilaskyselyissä on näkynyt, että jo alakouluissa keinut ja kiipeilytelineet varataan pienimmille oppilaille ja vitos-kutoset saavat tyytyä kasvamaan liikkumattoman isomman oppilaan rooliin, joka siirtyy pulpetista välitunnin ajaksi istumaan käytävän lattialle, sohvalle tai penkille. Erot eri yläkoulujen välituntiaktiivisuudessa ovat valtavia: aktiiviset välitunnit ovat siis mahdollisia myös yläkouluissa. Jos välitunnit eivät ole aktiivisia, miettikää, mitä voisi tehdä toisin.

2. Välituntivälineet käyttöön

Onko oppilailla välitunnilla käytössä muitakin välineitä kuin oma älypuhelin? Välituntivälineille kannattaa miettiä säilytyspaikka, josta ne saa helposti käyttöön, ja vastuuoppilaat, jotka huolehtivat välineiden lainavuoroista ja varaston ovien avaamisesta. Joissakin kunnissa on käytössä myös esimerkiksi eri kouluilla kiertävä välituntiväline-peräkärry.

3. Koulun sisätiloissa saa liikkua!

Usein järjestyssäännöissä kielletään koulun sisätiloissa juokseminen, hyppiminen ja riehuminen. Mitä jos osa koulun sisätiloista otettaisiinkin liikkumiskäyttöön? Kouluvuoden aikana on paljon sateisia ja kuraisia kelejä ja kovia pakkaspäiviäkin, jolloin ulkona liikkuminen ei oppilaita innosta. Koulun sisätiloissa on usein paljon hyödyntämättömiä mahdollisuuksia. Liikkuvissa kouluissa aulatiloihin on pystytetty pingispöytiä ja tanssipelejä, käytäville tehty kiipeilyseiniä ja lattiateippauksia, varastoja raivattu kuntosaleiksi ja liikuntasalien ovet avattu välituntikäyttöön.

4. Liikuntasaleihin välituntitoimintaa

Koulun liikuntasali on suurta liikuntatilaa, joka on usein vajaakäytöllä. Sopisiko koulun liikuntasaliin pitkän toimintavälkän kerhotoimintaa, oppilaiden itse pyörittämiä salivuoroja ja ryhmiä tai lyhyempiaikaisina tempauksina telinerata, kaupunkitaisto tai vastaava? Salivälkkien valvonta voidaan hoitaa normaalina välituntivalvontana.

5. Luokissa katkaisemaan pitkiä istumisjaksojaLiikkuvaKoulu-YK2014_44133_2014-10-29_IMG_1763_Jouni-Kallio_jouni@jounikallio.com

Koulupäivän pisimmät liikkumattomat jaksot syntyvät oppitunneilla. Pitkäkestoisen istumisen katkaisuun kannattaa kiinnittää huomiota. Myös aktiivisempi istuminen voi olla hyvä vaihtoehto. Sopisiko luokkiin vaihtelevia työpisteitä: jumppapalloja istuimiksi, seisomatyöpisteitä takariviin?

6. Oppilaiden luovuus käyttöön

Miten ikinä koulun ympäristöä lähdetään kehittämään, tavoitteena aktiivisemmat ja viihtyisämmät koulupäivät, aikuisten ei kannata suunnitella lasten ja nuorten puolesta asioita. Oppilaiden luovuuden herättelyyn ja käyttämiseen on monenlaisia keinoja. Oman koulun arjen toiminnan suunnittelu antaa vahvoja kokemuksia, lisää osallisuutta ja sitouttaa oppilaita osallistumaan toimintaan ja huolehtimaan tilojen ja välituntivälineiden kunnosta. Siilinjärven Ahmon yläkoulussa toimintakulttuurin muutoksessa onnistuttiin, kun aikuiset omaksuivat roolin, jossa ”aikuisen tärkein tehtävä on avaimen pyöräyttäminen oikeaan suuntaan lukkopesässä”.

”Antakaa luovuuden kukkia, erilaiset villitkin oppilaiden ideat on otettava käyttöön. Nyt tehdään aivan uutta liikuntakulttuuria. Ketään ei saa pakottaa mukaan toimintaan, se on lopun alkua. Oppilaalla tulee edelleenkin olla täysi oikeus päättää tavasta, jolla käyttää oman vapaa-aikansa (välitunnin).” lehtori Mikko Perttinä, Siilinjärven Ahmon yläkoulu

Lue lisää: Oppilaiden fyysinen aktiivisuus (2013)

Joko teidän kuntanne koulut ovat Liikkuvia kouluja?

Jaa tämä:

Sulje haku